סקרימרס ביקורת סרט

Screamers Movie Review

תמונת כתביגאל קולוף על "סקרימרס"
  שתף/י
פוסטר
משחק  
מדע בדיוני
ביקורת סרט לסקרימרס מאת יגאל קולוף | מבקר
ציון המבקר
""
דירוג הגולשים
אין עדיין הצבעות לסרט זה. דרגו עכשיו!
0/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע
בבית
אחכה לדי.וי.די
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
יציאתו לאקרנים של "דוח מיוחד", המבוסס על ספרו של אחד מטובי המוחות בתחום המדע הבדיוני, פיליפ ק. דיק, עוררה בי את הצורך לחזור ולנסות ליחצ"ן קצת סרט ישן יותר, אשר לא זכה לתשומת הלב הראויה מצד הקהל, והקרוי בשם "סקרימרס" ("צרחנים", בשביל היהודים...). הסופר פיליפ ק. דיק הפך, בטובתו או שלא בטובתו, ליצרן מסחרי להמונים. שלושה סרטים המבוססים על ספריו - "בלייד ראנר", "זכרון גורלי" ו"דוח מיוחד" - הפכו לשוברי קופות מסיביים. דווקא "סקרימרס" משנת 1996, המבוסס על סיפור קצר מאת פיליפ ק. דיק ושמו Second Variety, לא זכה לחשיפה, ונעשה בתקציב נמוך מאד, אפילו פתטי. עם זאת, ייחודו של הסרט איננו באפקטים, אלא בשאלות שהוא אמור לעורר בנו, ובעלילת המתח המעניינת שהוא בונה."סקרימרס" פורס בפנינו פלנטה נטושה, אליה נשלחו בעבר חבורת אנשי איגוד של כורים-לוחמים כדי לכרות משאבים. עד מהרה נתגלעו סכסוכים בין שתי קבוצות שקמו באזור, שהפכו למלחמה עקובה מדם. שתי הקבוצות תוגברו עד עתה על ידי שולחיהן מכדור הארץ, ואחת מהן, שהייתה בנחיתות טקטית, ייצרה רובוטים קטנים ומכאניים, עם להב מסתובב, אשר מתבייתים על מקור חיים בסביבתם ומשספים אותו למוות. רובוטים אלו כונו על ידי יוצריהם "סקרימרס", שכן אקט ההמתה לווה בצווחה אדירה מצדם רגע לפני שהלב פגש בבשר החי.
ה"סקרימרס", שנוצרו כדי לשמור על יחסי כוחות בין שתי הקבוצות, קמו על יוצריהם. לאט לאט נאספו עדויות על כך שהם פיתחו תבונה עצמית, והם החלו משדרגים את עצמם, ללא ידיעת בני האדם על הפלנטה. במקביל, מספר לנו התסריט, כי מפקד הקבוצה שיצרה את הסקרימרס, קומנדר הנדריקסון (פיטר וולר, הזכור כ"רובוקופ"), חושד שמא האנשים בכדור הארץ מתכוונים לנטוש את שתי הקבוצות על מנת שיהרגו האחת את השנייה, ומחליט לצאת ולכרות שלום עם הקבוצה השנייה, רק כדי להגיע אל מיקומה ולגלות במפתיע, שאין נפש חיה לשאת ולתת עמה. אירועים מפתיעים קורים מימינו ומשמאלו, והוא מגלה עד מהרה שאין לו יכולת לבטוח בסובבים אותו. ברצץ האירועים הפאראנואידי העוקב, הצופה נגרר אל תפניות מפתיעות בעלילה, המסתבכת ומסתעפת."סקרימרס" עשוי להיראות לחלקכם סרט מתח צפוי, אבל כפי שציינתי לעיל, ייחודו אינו דווקא בעלילה אלא בסיפור התשתית שמתחתיו, המנסה לטעון שהאדם הנו קצר ראייה מטבעו, ובהיותו כזה, אין הוא יכול לצפות את אשר הוא מעולל לעצמו או לדורות הבאים. האדם, כך מנסה הסיפור לטעון, יוצר "מפלצות" כמו המפלצת שפרנקנשטיין יצר, וכמו פרנקנשטיין, גם האדם איננו מסוגל להתמודד עם תוצאות מעשיו. כמו סיפורה של מרי שלי לעיל, "סקרימרס" מעונין לבדוק האם "מפלצות" יכולות להיות דומות לנו - לחשוב, לעבור תהליכים אבולוציוניים, ואף להרגיש?
הבמאי כריסטיאן דוגואי מחמיץ את השאלות היותר עמוקות שמציב פיליפ ק. דיק. הבימוי שלו חסר השראה, ואף שהוא יעיל בהתחשב בתקציב הדל של הסרט, הרי שהוא אינו נותן מנוף לצופה אל השאלות שרצה פיליפ ק. דיק לעורר, והצופה צריך להגיע אל השאלות האלה בעצמו. הסרט עצמו אינו חף מפגמים גם בזווית המשחק, ולכל היותר ניתן לציין משחק יעיל אך שגרתי מצד השחקנים, שדומה מאד לפלנטה עליה הם חיים ופועלים - קר ומינימלי. עם זאת, התסריט מעניין למדי וכתוב היטב. הדיאלוגים שומרים על עניין ומבנים את העלילה באופן חלק, ולמרות שישנם חורים פה ושם, התסריט הנו מהודק למדי ומעורר עניין."סקרימרס" דומה בהרבה מובנים ל"פארק היורה" של שפילברג. שלא כמו פארק היורה, סקרימרס הנו מהורהר יותר ומלנכולי יותר. הסרט הנו פחות סרט הרפתקאות/פעולה והרבה יותר סרט בעל ראייה פסימית על מצבו של האדם ועל קוצר הראייה שבו הוא ניחן. הסרט אינו מדבר רק על התוצאות הישירות של מעשי האדם, אלא רומז לכך שלכל פעולה של האדם ישנן תוצאות עקיפות ורחוקות הרבה יותר, אשר קשה לראות את הקשר הסיבתי בינן ובין המעשים שאנו עושים, ואף על פי כן ראוי לתת את הדעת עליו. ככזה, סקרימרס הוא סרט ראוי ומעניין, אשר גדול בהרבה מסך חלקיו.לסיכום: תסריט מעניין ומעורר מחשבה, מתח טוב. 8 בסולם יגאל.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מדע בדיוני
זמן Old 2021
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט