עכביש קדוש ביקורת סרט

Holy Spider Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "עכביש קדוש":
"דרמת פשע סוחפת גם אם מעט בוטה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Holy Spider
משחק זאר אמיר איברהימי, מחדי באחסטני, אראש אשתיאני במאי/ת עלי עבאסי  
מתח/פעולה
ביקורת סרט לעכביש קדוש מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"עוצר נשימה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע69.2%
בבית
אחכה לדי.וי.די15.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות15.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
סעיד חנאי היה איש משפחה אוהב לאשתו ולשני ילדיו. הוא היה אדם מאמין ובוגר "משמרות המהפכה", אדם אהוב על ידי שכניו ועל פניו איראני מן השורה. אלא שבשנים 2000 ו-2001 הפך חנאי לרוצח הסדרתי המפורסם ביותר בתולדות איראן כשרצח, בעיקר בחניקה, 16 זונות בעיר הקדושה משהד וזכה לכינוי "הרוצח העכביש". סרטו החדש של הבמאי השבדי יליד איראן עלי עבאסי, "עכביש קדוש", משחזר את אותה פרשייה בסגנון ה"טרו-קריים" שכה פופולרי בימינו. למרות (ואולי בזכות) הבוטות והנימה הסנסציונית של הסרט הוא אפקטיבי ומשכנע.עלי עבאסי הפך לסנסציה של קאן עם סרטו הקודם "גבול", סרט אימה יוצא דופן שעסק באחר ובשונה. עבאסי שעדיין מחזיק בדרכון איראני גם ביים לאחרונה את שני הפרקים האחרונים בעונה הראשונה של הסדרה המעולה "האחרונים מבינינו". ב"עכביש קדוש" הוא נוטש את מחוזות הפנטזיה ומשחזר בדקדקנות את פרשיית רוצח העכביש האיראני.
גיבורת הסרט היא עיתונאית חוקרת איראנית, שלמרות התנכלויות של המשטרה והממסד האיראני נחושה לחשוף רוצח סדרתי שמטיל אימה על תושבי העיר השנייה הגדולה באיראן - משהד. העיתונאית, בגילומה של השחקנית האיראנית הגולה זהיר איברהימי הנפלאה, מבינה בשלב די מוקדם של החקירה כי כל הקורבנות הינן זונות (דבר שהמשטרה מנסה להסתיר מהציבור) וכי בגלל שמדובר בנשים מוקצות יותר נוח לשלטונות לתת לרוצח להסתובב חופשי ו"לנקות" את הרחובות מאשר לתפוס אותו.הסרט מתאר את הרציחות בבוטות מזעזעת ועוכרת שלווה והלב יוצא לאותן נשים אומללות שמסיימות את חייהן האומללים גם כך בידיו של רוצח המצדיק את מעשיו בכך שהוא עושה את מלאכת הקודש של אללה. מה שלא פחות מטריד בסרט הוא העובדה שלאט לאט הרוצח צובר פופולריות בקרב החברה האיראניות, שהופכת אותו למלאך בשורות האל ונתפס לקדוש מעונה שראוי ומישהו ימשיך את עבודתו.
מכיון שעבאסי לא הורשה לצלם באיראן, הסרט צולם בירדן. לפי הבמאי הממשלה האיראנית ניסתה לטרפד את הפקת הסרט לכל אורכו ואף הודיעה כי הסרט מושווה ל"פסוקי השטן "של סלמן רושדי והינו בבחינת חילול קודש מוחלט. הבמאי מצליח ליצור סרט שהינו סיוט אחד גדול, סיוט ששיאיו בלילה בסצנות שבהן יוצא הרוצח לשחר לטרפו. אני הפסקתי לנשום בסצנה שבה מתחזה העיתונאית לזונה ומקווה להיפגש עם הרוצח, דבר שאכן קורה.מעבר למשחק המשכנע של איברהימי - כעיתונאית החוקרת שמוטרדת על ידי מפקח המשטרה המקומי וזוכה ליחס מזלזל מרוב הגברים בסרט - יש לציין את המשחק של מחדי באחחסטני כרוצח הסדרתי. באחסטני מתעתע בצופה, לרגע הוא אב מסור ואז הוא הופך באישון לילה למפלצת."עכביש קדוש", שלרגעים החזיר אותי לסרטו של היצ'קוק "פרנזי" ולשרשרת הרציחות המתוארות בו, הינו סרט מתח אפקטיבי שאינו נותן מנוח לצופה לרגע ומסתיים בקקשנדו מטריד ביותר. סרט שמעורר לא מעט שאלות נוקבות על איראן של ימינו ועל היחס לנשים בה.
עכביש קדוש - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5203/11/2023 10:24:04
7/10אייקון ציון
אדפטציה לסרט הוליוודי. במבט על אין כאן משהו מיוחד. היופי בסרטים זרים הוא שהם מביאים משהו שונה,אותנטי, מקורי. אומנם התרבות הפרסית באה כאן לידי ביטוי ויש גם ביקורת על החברה המקומית ,אבל סיפור המסגרת הוא בנאלי.רוצח סדרתי ועיתונאית חוקרת שיוצאת למצוא מי הוא.הסך הכל טוב אבל לא מעבר.
שם: עומרגיל: 4131/10/2023 10:15:28
9/10אייקון ציון
סרט קשה מאוד לצפייה, עם בימוי מצוין וסיפור חשוב ומטלטל.
שם: רוניתגיל: 5018/03/2023 20:11:23
9/10אייקון ציון
סרט מטלטל וקשה לצפייה אך מסוג הסרטים שחובה לראותם. המילים שהוצאתי מפי בסיום הסרט היו "מדינה אומללה". כולי רחמים על האנשים החיים באירן, בפרט על הנשים חסרות זכויות . כולי תקווה שאף אישה בעולם לא תזכה ליחס מחפיר שכזה.
קישורים
חץ עכביש קדוש (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו School of Magical Animals 2בית ספר לחיות מדברות A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט