צבים יכולים לעוף ביקורת סרט

Turtles Can Fly Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "צבים יכולים לעוף"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Turtles Can Fly
משחק סוראן איברהים, אווז לאטיף, חוסיין לוסיין פייסל, הירש פייסל ראמאו\ן, עבדול ראמן קארים במאי/ת באהמן גובאדי  
זר
ביקורת סרט לצבים יכולים לעוף מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
""
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע22.2%
בבית
אחכה לדי.וי.די55.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות22.2%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הפעם הראשונה בה נחשפתי לראשונה ליצירתו של באמאן גובאדי היתה באוקטובר 2000 , כשביקרתי לראשונה בניו יורק. אני זוכר שהגעתי בשבת בצהריים, היה גשום באותו יום, קניתי כרטיס בקולנוע לינקולן פלאזה וידעתי לפי הביקורת בטיים אאוט שזה צריך להיות סרט טוב. לא תיארתי לעצמי את עוצמת החוויה שעומדת לעבור עלי.סרט הביכורים המהפנט של באמאן גובאדי "A Time for Drunken Horses" תיאר בצורה ריאליסטית ונטולת פשרות את חייהם הקשים של ילדים החיים בהרי קורדיש (קורדיסטן) המושלגים על גבול אירן-עיראק. בעיני הוא ממשיך דרכם של היוצרים הניאו-ריאליסטים הגדולים שפעלו באיטליה מיד אחרי מלחמת העולם השנייה. עכשיו הוא חוזר אלינו עם סרט עלילתי שלישי בשם "צבים יכולים לעוף". עוד יצירה ריאליסטית נטולת פשרות שיש בה עצב קיומי, שמחת חיים ופיוט. מאחר וזו הפעם הראשונה שסרט של היוצר החשוב הזה מציג בבתי הקולנוע בארץ אני קובע בהחלטיות שאת הסרט הזה אתם חייבים לראות.
הסרט מתרחש ערב פלישת ארה"ב לעיראק וגם בו הוא מתמקד בקבוצה של ילדים שעוד לא הספיקו להתבגר וכבר צריכים להתמודד עם המציאות האכזרית של חייהם. סאטלייט בסך הכול בן 13, אבל הוא האיש החשוב ביותר במחנה הפליטים על גבול טורקיה – עירק. בעזרת מילים בודדות באנגלית ונחישות של מנהיג, הוא נהיה מושא להערצה בעיני מאות ילדים שאיבדו את הוריהם. עם גינונים של שליט, הוא מנהל את חייהם, מסדר להם עבודה בפירוק שדות המוקשים, ומתריע מפני המלחמה הקרבה או הגשם שעומד לרדת.חייו של סאטלייט ישתנו כאשר יחדרו לחייו שני אחים: הנגוב, קטוע ידיים אשר יכול לנבא את העתיד, ואגרין הנושאת על גבה את ריגה התינוק. סאטלייט מגלה עניין רב באורחים, אך אלו מסרבים להיטמע בחבורת הילדים האחרים. הוא נמשך במיוחד אל אגרין המסתורית שאיננה מעוניינת בשום קרבה עם המחזר הצעיר. היא נושאת בקרבה סוד אכזרי וכאשר הוא מתעקש היא מבקשת ממנו שיביא לה דגים אדומים.
מה שמדהים בדרמה הריאליסטית המתארת את שגרת היום האכזרית של אותם ילדים הוא השילוב מלא העוצמה הפיוטית הקיימת בסיפורם. באמאן גובאדי מגולל את שיגרת חייהם של הילדים, את תגובתם למתרחש קילומטרים ספורים מהם, ואת ציפייתם לבואה של המלחמה שתושיע אותם ותשנה את גורלם. גובאדי יודע לעומתם שהמלחמה אולי תביא שינוי למדינה אבל לא לתושבים הצעירים והנשכחים שימשיכו לפנות מוקשים אמריקאים, איראנים, רוסים וגרמנים גם אחרי שהמלחמה תסתיים.לעומת הסרטים האיראנים האחרונים שנעים בין תסריט עלילתי בנאלי עם שיק פיוטי ("באראן") לקולנוע ניסיוני על גבול האזוטרי ("עשר"), סרטו של גובאדי נשאר נאמן לניאו-ריאליזם הנוקשה במרבית הזמן ורק לקראת הסוף כאשר הדמויות מאבדות שליטה על חייהם הוא הופך לפיוטי וזאת בעיקר כדי להדגיש את כוחות הניבוי של הנגוב. "צבים יכולים לעוף" הוא הסרט הראשון שיצא מעיראק שלאחר נפילת סדאם ולמרות שישנם רבים שיחשבו שזו סיבה מספיק טובה לראות את הסרט אני חושב שהסיבה האמיתית לצפות ביצירה קולנועית חשובה זו היא מאחר שמדובר במופת קולנועי בלתי נשכח שלא ייצא לכם מן הראש.
צבים יכולים לעוף - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ליאן רםגיל: 2905/05/2006 10:01:55
10/10אייקון ציון
אי פעם ראית סרט כזה עצוב? וקשה, וכואב? כי אני לא. ובעצם כבר לא מפליא אותי שהמערביסטים על כל תחכומם כבר כהים מכדי ליצור דבר פשוט וכן כ"כ. איש אמיץ גובאדי הזה, שמעז לראות את המציאות, להישיר מבט עוד ועוד ועוד, ולא להסיר אותו, עד שנראה גם אנחנו. "הכוכבים שלי הם הילדים שיצטרכו לחיות עוד עשרות שנים עם תוצאות הרודנות... ילדים במחנות הפליטים הם כמו צבים שנושאים את חייהם על הגב. אין להם בית לחזור אליו ומה שיש להם נמצא על גבם יחד עם הזכרונות. עתידם תלוי ביכולת שלהם לשרוד עם מה שעליהם. במציאות העצובה של המלחמה בעיראק, רבים הילדים שישקעו. בודדים יצליחו לפרוס כנפיים ולעוף".
שם: רביד ענברגיל: 2412/12/2005 09:18:37
10/10אייקון ציון
סרט נדיר באיכותו ובריגושו.לצאת מהסרט עם ערך מוסף..משחק יפהפה ותסריט נוגע ללב.רוצו לראות
שם: חייםגיל: 2831/10/2005 19:47:45
10/10אייקון ציון
סרט עוצמתי ומדהים. כל כך קשה לראות ילדים מנסים לשרוד ללא עזרה, כשמולם עריצים וצבאות נלחמים. הסרט נותן הצצה לתוך הנפש של כמה ילדים כאלו, כל אחד והתמודדותו עם התנאים הבלתי נסבלים ומה שעבר עליו בחייו. רוצו, סליחה... סעו מיד לראות!!!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו School of Magical Animals 2בית ספר לחיות מדברות A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט