חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 20 שנה ל"נפוליאון דינמיט"

מדור Seret מהעבר
Seret מהעבר: 20 שנה לנפוליאון דינמיט
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
למרות שלקח לו זמן להגיע למעמד של קאלט, הוא לא שבר קופות ואף אחד מהשחקנים שבו לא הפך לכוכב, גם 20 שנה אחרי שיצא "נפוליאון דינמיט" הוא סרט קורע מצחוק ונוגע ללב על חברות, משפחה ולאמה בשם טינה
הסרט "נפוליאון דינמיט" הוא לא בהכרח הסרט הראשון שיעלה כשתחשבו על סרטים מתחילת שנות ה-2000. רק באותה השנה שבה יצא (2004), עלו לאקרנים סרטי קאלט כמו "ילדות רעות", "שמש נצחית בראש צלול", "מת על המתים", "היומן" ועוד רבים וטובים. לא קשה להבין איך הוא נעלם ביניהם, אבל זכה בדיעבד לאהדת הקהל שהפך אותו לסרט קאלט. אמנם הוא זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי הקולנוע של MTV של שנת 2005, אך לא להצלחה בקופות (46 מיליון דולר ברחבי העולם) ואפילו לא הופץ בבתי הקולנוע כאן בישראל. למרות זאת ואולי דווקא בגלל זה, כשחזרתי אליו לקראת 20 שנה ליציאה שלו, הופתעתי לגלות מחדש סרט קורע מצחוק (בקול גדול, לא חיוך מנומס) ונוגע ללב על חברות, משפחה, ולאמה בשם טינה.

הסרט לא מבזבז רגע אחד כדי להכניס אותנו לתוכו. העולם והטון הייחודיים שלו באים לידי ביטוי כבר בכותרות הפתיחה, שכתובות באופן פיזי על מאכלים שונים ומגוונים לרקע השיר We’re going to be friends"" של הווייט סטרייפס. ל"נפוליאון דינמיט" אין ממש עלילה במובן הקלאסי והמסורתי. יש בו אירועים, בין חלקם יש קשר אבל ממש לא לרוב. הרבה מהאירועים עומדים לגמרי בזכות עצמם במלוא הביזאריות שמאפיינת את נפוליאון וסובביו.

נפוליאון, נער שלומד בתיכון באוהיו בעל שם של קיסר צרפתי, ונראה שהדבר היחיד שהוא רוצה זה שאנשים יפסיקו להפריע לו כבר. הוא מתעצבן בקלות מכל אינטראקציה: בבית הספר, בבית, ואפילו עם הלאמה טינה אותה הוא מנסה להאכיל. נפוליאון לא מפסיק לריב עם אח שלו שעסוק בהיכרויות באינטרנט, ומודאג מכך שאין לו דייט לנשף.



הכל (או ממש קצת) משתנה כשמנהל בית הספר מבקש ממנו ללוות תלמיד חדש בשם פדרו אל הלוקר שלו. מהרגע הזה, לנפוליאון יש חבר חדש והשניים מבלים ביחד את רוב הסרט. הם דנים באפשרויות של מי אפשר להזמין לנשף בבית הספר, ועוסקים בקמפיין הבחירה של פדרו למועצת התלמידים.

כיאה לקומדיה, מרבית הצילום מסתמך על שוטים גדולים ככל שניתן. הדבר מאפשר כמובן לתפוס את הקומדיה הפיזית המרובה שיש בסרט (כמו הרגע שבו דודו של נפוליאון זורק עליו סטייק בזמן שהוא רוכב על אופניים), אבל גם את הנופים היפהפיים של איידהו, שמנכיחים לנו את האפיזודות השונות והמשונות שנפוליאון נקלע אליהן במקום אמיתי ומוחשי ולא באולפן כלשהו, מה שתורם לאווירת הריאליזם והמבוכה.

במהלך הסרט נפוליאון נתקל בשלל טיפוסים מיוחדים, שכל אחד מהם מדבר ומתנהג בצורה ייחודית. ממאמן ההגנה העצמית שמנסה למכור את הקורס שלו בזכות היכולות ה"מרשימות" שלו, ועד החברה האינטרנטית (ולבסוף אשתו) של אחיו שנותנת לו במתנה קלטת ללימודי ריקוד. כל אחד מהמפגשים המשונים האלו מעשיר את העולם שלו. אולי זה מרגיש כאילו לא באמת קורה משהו משמעותי ואנחנו פשוט עוברים מסיטואציה לסיטואציה בלי שיש קשר ביניהן, אבל היופי האמיתי של הסרט הוא שבכל זאת נראה שנפוליאון עובר תהליך משמעותי. לאט לאט הוא יוצא מתוך אזור הנוחות שלו ומוכיח את נאמנותו לחברו הטוב פדרו. כשהשניים מגלים שהיה צורך בהכנת קטע אמנותי לקראת יום הבחירות למועצת התלמידים, נפוליאון מתייצב למשימה בגבורה, מפקיד את הווקמן שלו בידי טכנאי הסאונד, ורוקד לצלילי ג'מירקוואי.



הקהל באולם לא יודע ממש איך לאכול את החוויה שהם עוברים, אבל כשהריקוד מסתיים, הם פוצחים במחיאות כפיים סוערות (כולל אותי כשצפיתי בסרט בפעם השנייה). אגדה אורבנית מספרת שבמאי הסרט ג'ארד הס, ביקש מג'ון הדר (שמגלם את נפוליאון) לרקוד לצלילי שלושה שירים שונים, ואז ערבב בעריכה את הקטעים המוצלחים ביותר. הפסקול של הסרט עשיר ומגוון מאוד. גם עם הוויט סטרייפס שהוזכרו בסצנת הפתיחה, אבל בנוסף ישנם שירים של סידני לאופר, אלפאוויל, הבקסטריט בויז וכמובן ג'מירקוואי בסצנת הריקוד.

כיאה לסרט שלא זכה להצלחה אדירה בזמן אמת, הסרט לא הזניק באופן משמעותי קריירה של אף אחד מהמשתתפים בו. ג'ון הדר כיכב לאחר מכן בסרט "מחליקים אותה" (Blades of Glory) לצד וויל פארל, טינה מיורינו (שגילמה את דב) השתתפה בתפקידי משנה ב"ורוניקה מארס" וב"האנטומיה של גריי", ודידריך באדר שגילם את מאמן ההגנה העצמית הפך להיות חלק מהשחקנים האלו שמופיעים בתפקידים קטנים בכל מקום ולא זוכרים את השם שלהם. הקריירה שלו כללה הופעות בסרטים וסדרות כמו "יורוטריפ", "מהומה במשרד", "משפחה בהפרעה" ו-Veep"".

גם הבמאי ג'ארד הס המשיך בבימוי קומדיות לא מצליחות יתר על המידה כמו "נאצ'ו ליברה" ו"מאסטר מיינדס" והסדרה הקומית "האיש האחרון בעולם". "נפוליאון דינמיט" מצליח להיות על-זמני גם 20 שנה אחרי. אולי הוא תיאר תקופה ומקום מאוד ספציפיים, אבל הדיאלוגים והניואנסים שלו נשארו מדויקים ומצחיקים גם היום.

לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
יותם לנדאו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
The Great Escaper1הבריחה הגדולהציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 3.0
Bad Boys Ride or Die2בחורים רעים: הכל או כלוםציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 2.0
The Sixth Child3הילד השישיציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 3.4
A Great Friend4סוד החיים הפשוטיםציון גולשים10 / 8.2ציון מבקרים5 / 3.5
Hemda5חמדהציון גולשים10 / 8.1ציון מבקרים5 / 3.3
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט