חדשות קולנוע וסרטים

"אני יודעת מתגובות הצופים שמי שצפה בסצנה הזו לא יכול לשכוח אותה"

אני יודעת מתגובות הצופים שמי שצפה בסצנה הזו לא יכול לשכוח אותה
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סרטו החדש של המאסטר הקולנועי הטורקי נורי בילגה ג'יילן, שעוסק במורים בספר הטורקי הקפוא שמואשמים בהתנהגות בלתי הולמת לתלמידות, זיכה את מרווה דיזרדף בפרס השחקנית בפסטיבל קאן הקודם. מבקר האתר רון פוגל נפגש איתה ועם כוכב הסרט דניז ג'לילוגלו לשיחה על הצילומים עם הבמאי הענק, התנאים הקשים שבהם צולם הסרט, מצב החינוך בטורקיה והעבודה לצד שחקנים לא מקצועיים
הסרט החדש של גאון הקולנוע הטורקי נורי בילגה ג׳יילן, לטעמי מגדולי הבמאים החיים כיום, הוא סאגה מונומנטלית בת שלוש וחצי שעות שמתרחשת באמצע הישימון הטורקי הקפוא. שני מורים נחשדים בהתנהגות בלתי הולמת לשתי תלמידות שלהן. אז נכנסת לתמונה מורה בבית הספר שעברה תאונה וכעת משתמשת בפרוטזה. האם מי מהמורים החשודים יזכה בליבה? בעולם שהכל בו מהיר ג'יילן לוקח את הזמן, מתבונן בפרטים הקטנים ומעביר את גיבוריו מסע רוחני וקיומי שבו הם מתחבטים במשמעות החיים ובמקומם בעולם.

למי שיצלח את השעה ראשונה והלא מספיק ממוקדת מצפה שירה אמיתית עם המון הגיגים על הקיום האנושי וצילום נפלא. נפגשתי בריביירה הצרפתית, לאחר בכורת הסרט בפסטיבל קאן הקודם, עם שני השחקנים הראשיים - מרווה דיזדרף, שזכתה בפרס השחקנית בקאן על תפקידה, ודניז ג'לילוגלו לשיחה על הסרט הנפלא הזה.

ג'יילן ידוע בכך שהוא מביים סצנות מאד ארוכות, איך מתכוננים לסצנות האלו והאם יש מקום לאלתור על הסט?

דניז: "לוקח הרבה זמן לצלם את הסצנות, שהן ממילא ארוכות מאד יחסית לסרטים אחרים. ג'יילן מאד קשוב לנו ולעיתים אנחנו מאלתרים או אפילו משנים את התסריט או מוסיפים רגשות אם אנחנו והבמאי חושבים שזה יוסיף לסרט. היו מקרים שהוא עצר וביקש שנשכח את הטקסט ושנתחיל את הסצנה מהתחלה עם טקסט אלטרנטיבי שהוא הכין. זה מאוד מאתגר אבל כשחקן אתה רוצה שיאתגרו אותך".



(באדיבות: בתי קולנוע לב)

שניכם מגלמים בסרט מורים. האם נפגשתם עם מורים לפני עשיית הסרט? האם בטורקיה המצב הוא אכן כזה שבו הכוח נמצא בידי ההורים והתלמידים והמורה נמצא בעמדת מגננה?

מרווה: "לא עשיתי מחקר, אבל אני מכירה היטב את מערכת החינוך בטורקיה ואני חושבת שהמצוקה של המורים כיום מוצגת באופן די אותנטי בסרט. דניז עושה תפקיד מדהים לדעתי, כשהוא מגלם מורה שרוצה בטובת התלמידים שלו והמעורבות שלו רק מסבכת אותו".

דניז: "גם אני לא עשיתי מחקר, אבל ביליתי כל כך הרבה שנים בלימודים כולל באקדמיה כך שאני חושב שיש לי מספיק ידע כדי לשחק דמות אמינה של מורה בבית ספר. חוץ מזה, ביליתי כל כך הרבה זמן בחזרות לסרט ועל הסט שיכולתי כל הזמן לשפר את הדמות שלי. אני מאמין שמורים באשר הם בהחלט יכולים להזדהות עם הלבטים והרגשות שלי לאורך הסרט".

כמו התפוח המתגלגל לנהר באיטיות ב"היו זמנים באנטוליה" וכמו הסוסים הנעים באי נוחות באורווה ב"שנת חורף", גם ב"על עשבים יבשים" שם הבמאי את הדגש על האדם הפועל בתוך איתני הטבע. בחשיכה, בקור, כשנדמה שאין ממש סיבה לקום מהמיטה והעצב מרחף כעננה מעל הגיבורים הדבר שיוביל את הגיבורים לגאולה, גם אם מדומה, הוא התנהגות הומנית וניסיון איכשהו לשמור על אנושיות בתוך כל האופל שמסביב. הסרט מצולם באזור של תנאי מזג אוויר קשוחים, רובו מצולם בזמן החורף כשכל הזמן יורד שלג. איך מתמודדים עם התנאים הללו?

מרווה: "בעיניי בהחלט הייתה למזג האויר השפעה על המשחק שלי, אבל באופן חיובי. בגלל שהיה כל כך קר הייתי חייבת להיות ממוקדת. היו סצנות שממש התקשיתי לדבר בגלל הקור. מכיוון שהדמות שלי בסרט רוב הזמן סובלת ולא שמחה, אז בתור שחקנית שקפאה מקור ובדרך כלל מצלמת סרטים במזג אוויר חם יותר יצרתי דמות וגילמתי אותה באופן מאוד ריאליסטי".

דניז: "לא היה לי קל להתרגל לצלם בכזה מזג אוויר קר, אבל בגלל שהיה כל כך קר יכולתי להתרכז רק בדמות שלי והשארתי את הפרסונה הרגילה שלי לחלוטין מחוץ לצילומים".



האם חלק מאלו שמופיעים בסרט הם נון-אקטורס? המשחק בסרט משדר המון אותנטיות.

דניז: "בהחלט. כל הילדים בסרט הם ילדים שגרים בכפרים באזור שבו צילמנו. ג'יילן החליט די בהתחלת הצילומים שהוא רוצה להשיג מקסימום אותנטיות ולכן רוב מי שאתה רואה בסרט, כולל המבוגרים, הם לא שחקנים ומעולם לא הופיעו לפני מצלמה. לפי התגובות שאנחנו מקבלים ה'ניסוי' הזה די הצליח".

מה הפירוש שלכם לפורטרטים ששבים ומופיעים לאורך הסרט. זה אחד הדברים הקסומים ולא תמיד המובנים בסרט.

דניז: "בתסריט הראשון שקיבלנו היה כתוב 'פורטרטים יתווספו בהמשך' ולא הבנתי מה הכוונה. רק כשראיתי את הסרט כאן בקאן התחלתי להבין את כוונת הבמאי שלדעתי משתמש בפורטרטים כדי להוסיף עוד נדבכים לדמויות. הדמות שלי מצלמת פורטרטים והדמות של מרווה מציירת גם. אנחנו גם מדברים בסרט על פרספקטיבה לחיים והפורטרטים מוסיפים עוד זווית ראייה".

מרווה: "מאוד אהבתי את תשומת הלב לפרטים בסרט. תמיד אהבתי להגיב לתמונות שראיתי בחיי ולחשוב מיהו האדם שמאחורי התמונה. בעיניי הפורטרטים הם בעצם פתיחת דו-שיח בין ג'יילן לבין הקהל. הוא בכלל אוהב לתעתע בצופה ודוגמה לכך היא סצנה של שבירת הקיר כביכול בין הסרט לצופה. סצנה שאני יודעת מתגובות אחרי הפרמיירה שכל מי שצפה בסרט לא יכול לשכוח אותה".
האם לדעתכם בסופו של דבר יש אופטימיות בסרט בכלל, ובסיום שלו בפרט?

מרווה: "הסרטים של נורי הם לא על רגש אחד אלא על מכלול של רגשות. מבחינתו אפשר וצריך לדבר ולהראות לא רק תקווה או אופטימיות אלא גם כאב וצער. בסופו של דבר הפתרון הוא בעין המתבונן ובמה שהצופה יסיק מהסרט".

דניז: "אני רואה תקווה מסוימת בסיומו של הסרט. גם אם מדובר בחיוך קטן של אחת הדמויות וזה קורה בסצנה שהתווספה רק ברגע האחרון".
רון פוגל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ על עשבים יבשים (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Bad Boys Ride or Die1בחורים רעים: הכל או כלוםציון גולשים10 / 8.7ציון מבקרים5 / 2.0
The Great Escaper2הבריחה הגדולהציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 3.0
The Sixth Child3הילד השישיציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 3.4
A Great Friend4סוד החיים הפשוטיםציון גולשים10 / 8.2ציון מבקרים5 / 3.5
Hemda5חמדהציון גולשים10 / 8.1ציון מבקרים5 / 3.3
Elioאליאו Smile 2סמייל 2 School of Magical Animals 2בית ספר לחיות מדברות Alien Romulusהנוסע השמיני: רומולוס
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט