קלוד מילר שהלך לעולמו בגיל 70 הספיק לביים כמה וכמה סרטים ראויים ביותר(אני אישית מוקיר את "חקירה לילית" עם לינו ונטורה האחד והיחיד). סרטו האחרון של מילר "תרז" מעט שונה ממכלול יצירותיו ונדמה כפחות נועז ויותר מפויס. מילר בעצמו ציין כי היה יותר נינוח בבימוי הסרט. האם הדבר פעל לטובת הסרט או כנגדו?הרומן "תרז דסקיירו" שנכתב בשנת 1927 סיפר על קורותיה של תרז, בת למשפחה מבוססת המתחתנת עם המיועד לה, בן למשפחה עשירה . תרז אמורה להפוך כמו כל לרעייה הצייתנית ולגדל את דור ההמשך שייוצר מאיחוד שתי המשפחות העשירות. אבל תרז רוצה יותר מאשר רכוש ומעמד. היא רוצה להגשים את עצמה וליהנות מחופש-דבר שבחברה שבה היא חייה הינו בלתי אפשרי. תרז שרוצה למרוד עושה מעשה נמהר שעליו תשלם את מלוא המחיר.
פרסומת
בשנת 1962 עיבד הבימאי הצרפתי הנפלא ג'ורג' פרנז'ו את הרומן הכמעט גותי לסרט אפל החונק את הצופה ואינו מאפשר לו רגע אחד של נחמה. את תרז גילמה עמנואל ריבה הצעירה שכיום מככבת ב"אהבה" ואת ברנרד בעלה הקשוח גילם פיליפ נוארה.מילר בחר, לפחות בחלקו הראשון והפחות טוב של סרטו, לעצב את עולמה של תרז כעולם חם ומלא עליזות. כשפרנז'ו חותך מסצנת החתונה של תרז וברנד לסצנת לילה, משאיר מילר את תרז ואת הצופים לאחר החופה בחמימות יום מואר בכפר הצרפתי. כשפס הקול כמעט ואינו קיים אצל פרנז'ו ,שנגינת פסנתר ענוגה מפלחת את היערות אצל מילר. כשתרז שוקעת במחשבות דיכאוניות אצל פרנז'ו הדבר נתפס כהמשך טבעי למלנכוליה השורה על הסרט בעוד שאצל מילר אין הסבר ברור לדיכאון שאופף את תרז.ברנרד של פרנז'ו הוא בהמי ומלא רוע לעומת ברנרד של מילר בגילומו הלוקה בחסר של ג'ל ללוש. חלקו הראשון של סרטו של מילר מעט מייגע אבל למזלו יש לו את אודרי טוטו בתפקיד תרז ולמזלו ולמזל הצופים גם הוא משנה קצב בחלקו השני והמרתק של הסרט.
קשה לדמיין מישהי שיכולה להתמודד עם האתגר והרף שמציבה ריבה בגילומה השברירי והמעט מטורלל של תרז. ריבה נדמה שאינה משחקת והיא היא תרז האמיתית. אבל טוטו שכבר גילמה פה ושם דמויות על גבול האנורקסיה צוללת בחדווה לתפקיד המורכב ומצליחה לשכנע את הצופים בתחושת הציפור הלכודה בכלוב של זהב.ככל שעוברת הדקות (למי שצלח את שעתו הראשונה של הסרט) ומילר חוזר למיומנותו בהצגת הצד הפסימי והקר שבאדם, הסרט צובר תאוצה, הצופה נדרך בכיסאו ושוקע כל כולו בייסוריה של תרז (לרגע היה נדמה לי שבכלל אני צופה ב"רבקה " של היצ'קוק). מאדישות לגורלה של בת האצילים ברומן למשרתות הופך הצופה לחרד לגורלה של תרז ומוצא עצמו מתפלל לשלומה-הרבה יותר בזכות טוטו מאשר בזכותו של מילר שהחליט להוציא את העוקץ הגותי מהרומן המקורי .בזכות השעה השנייה ובזכות המטמורפוזה שמצליחה לעבור אודרי טוטו, במיוחד לקראת סופו של הסרט, הופכת ברגע האחרון יצירתו האחרונה של מילר לסיום ראוי ל מכלול של סרטים מרתקים של יוצר מעניין.
סרט תקופתי,1928 בצרפת הכפרית השמרנית,ייעודה והשתייכותה של כל נערה היה ידוע מראש.אודרי טוטו משחקת מצויין,בועטת במוסכמות ורוצה להביע רגשות,רוצה שיתחשבו בהקפות העולם שלה.מתנערת מכול המחויבויות שלה ומצליחה.
שם:גיל:5209/05/2013 14:03:59
7/10
סרט מעניין מאוד, על השפעתם החזקה של הורים על הילדים על מי שיהיו בעתיד לכשיתבגרו , הסרט המותיר תחושה כבדה מעט, על גורלות הנחתמים מראש, ומטילים צל כבד על עתיד הילדים ועל אורח חייהם.
החלטות של איחוד משפחות בנישואי תועלת מביאות לתוצאות הרות אסון. סרט טוב.
שם:גיל:5808/05/2013 18:49:40
8/10
קבלתי זוג כרטיסים מאתר סרט תודה רבה אודרי טוטו נפלאה משחק מצויין סרט נחמד מאוד