"קרוב אלי", סרט הביכורים של הבמאית/תסריטאית תום נשר, שזכה בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר, הוא קולנוע שמצליח מרגעיו הראשונים לעורר התרגשות גדולה. כבר מהתנופה של הצילום והעריכה בשוט הראשון הוא מותיר תחושה של רכבת הרים אמוציונלית מסחררת. בסופו של דבר פגמיה של יצירת הביכורים המרתקת הזו נבלעים בתוך קולנוע סוחף שבודק גבולות, קולנוע חצוף, סקסי, עכשווי שמצליח לשלב אמנות גבוהה אבל מצליח להנגיש את התמות הלא פשוטות שלו לקהל הרחב.כבר בסרטיה הקצרים כתלמידת תיכון נשר, בתו של הבמאי הישראלי המצליח אבי נשר, עסקה בשבירת מוסכמות ובפעולה הנובעת ממצוקה וייאוש. בסרט "קרוב אלי" היא ממשיכה לעסוק בתמות שהעסיקו אותה כבר ביצירותיה הראשונות, אבל הפעם היצירה מגיעה עם בגרות שנובעת מתוך משקעים אישיים מורכבים הרבה יותר כי היא מתארת כיצד בחורה צעירה מתמודדת עם מות אחיה. רעיון שנבע מתוך מותו הטרגי של אחיה ארי בתאונת דרכים שסוקרה בתקשורת הישראלית. אבל נשר מביאה את המטענים האישיים של יצירתה ואת הרוח של הדור הנוכחי אל המסך.
פרסומת
ליה אללוף הנהדרת פשוט טורפת את המסך ואף זכתה על כך בפרס אופיר לשחקנית הטובה ביותר. אללוף מגלמת את עדן, ברמנית צעירה, שחוגגת לאחיה נתי (עידו טאקו, "החייל הנעלם") יום הולדת על חוף הים עם חבריהם. בלילה כשכולם נרדמים נתי עוזב את החוף ונדרס למוות. במהלך ההלוויה עדן תזהה נערה צעיר ולא מוכרת. אחרי חקירה קצרה, היא תגלה כי לאחיה הייתה חברה סודית בשם מאיה (דריה רוזן המצוינת, "כראמל"), תיכוניסטית מבית קשה יום. הוא הסתיר אותה מאחותו הבוגרת והאובססיבית.הגילוי המפתיע שנתי אחיה אהוב הסתיר ממנה מישהי גורם לעדן להחליט להפוך לחברתה של מאיה ועל ידי זה להתקרב לאחיה ולחלק שלא הכירה בחייו. המפגש בין השתיים מאפשר לצעירות להחיות מחדש את הקשר שלהן לנתי. אבל מאיה שונה בתכלית מעדן. היא הרבה יותר מופנמת, רגישה והרבה יותר מחויבת למערכת היחסים ביניהן. הקשר המורכב בין שתי הנערות הופך למסובך הרבה יותר כאשר הן מתחילות באמת לפתח רגשות אחת כלפי השנייה החורגות מההיאחזות שלהן בעבר, רגשות שיגרמו להן גם לחשוב על העתיד. אבל עדן האימפולסיבית החיה כאן ועכשיו איננה מסוגלת בכלל לעכל את הרגשות שמתפתחים ביניהן ואת מערכת היחסים החורגת מידידות. נשר מתגלה כבמאית רגישה היוצרת מערכת יחסים כנה וישירה עד כאב.
המשחק המעולה ורב הניואנסים של אללוף ורוזן, מביא אל המסך קשר מורכב וכואב בין שתי צעירות שתחילתו במוות שממנו עתיד לצמוח עתיד חדש. אבל אפלת המוות השורה על הסרט לכל אורכו נוכחת גם בחייהן היום יומיים. אם זה במועדון שבו עדן עובדת או אפילו במקום הכי מואר - חוף הים בסיני שאליו נוסעות הבנות לחופשה ובו מתרחשת אחת הסצנות הקשות בסרט. אם הסרט היה מסתיים בחוף כנראה הוא לא היה זוכה להצלחה העצומה שלה הוא זוכה מאז הקרנתו הראשונה בטרייבקה שם גם קטף את פרס סרט הביכורים הטוב ביותר. לשמחת הצופים נשר בוחרת להמשיך עוד קצת את הסרט ולהציג אופציה נוספת של תקווה שלה הקהל בארץ, ואולי גם בעולם, זקוקים כל כך בתקופה שבה המוות והפחד נוכחים בחיינו על בסיס יומי.נקודות החולשה של הסרט הן מערכת היחסים של עדן עם גבר נשוי (שלומי שבן) שהוא גם המעסיק שלה. גם המאבקים בין הוריה הגרושים (יעקב זדה דניאל ונטע גרטי) קצת בנאליים, למרות ששניהם שחקנים טובים ומספקים הופעות ראויות.ב"קרוב אלי" יש משחק משובח של שתי שחקניות צעירות שהן תגליות אמיתיות. פסקול עכשווי, מדליק ומקורי שהופך את הצפייה בסרט למרתקת ומרגשת. איזה כיף לגלות יוצרת חדשה וצעירה כנשר המעיזה ולא מתפשרת בעשייתה הקולנועית. במאית שמצליחה לייצר קולנוע אישי, אמיץ ואיכותי שגם מצליח לפלס את דרכו אל לבבות הצופים.
חלש
תזכורת למה החרמתי שנים סרטים ישראלים
משעמם
סצנות ארוכות חסרות תכלס
יש משהו בסרט
לא הייתי נותן ציון נכשל
גם בגלל הייחוס המשפחתי
אבל
אין לי ספק שהיה חבל על הפוטג׳ המצולם אז נשארו קטעים שלמים בסרט סתם…
שם:גל שחרגיל:5216/10/2024 14:43:37
6/10
לא אפרט מה אני חושבת על הסרט מתוך הערכה וכבוד למשפחת נשר היקרה.הציון משקף את דעתי.
אומר רק שהרעיון של הסרט תמיד נוגע ללב וכואב מאוד ובנוסף משחק מעולה של שתי השחקניות הראשיות..אבל...