חדשות טלוויזיה / סדרות

"היטלר והנאצים: רשע על דוכן הנאשמים": ביקורת סדרה דוקומנטרית

היטלר והנאצים: רשע על דוכן הנאשמים: ביקורת סדרה דוקומנטרית
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הסדרה התיעודית החדשה של נטפליקס בוחרת להתמקד במפלגה הנאצית ובמנהיגה הידוע לשמצה. עם עדויות מרתקות ורצף אירועים אינפורמטיבי ונהיר היא מהווה כלי חשוב ומעניין, אך לא מצליחה לייחד את עצמה מהאחרות בנושא – ונופלת בשחזורים המבוימים ובהצגת משפטי נירנברג
הסדרה התיעודית החדשה של נטפליקס, "היטלר והנאצים: רשע על דוכן הנאשמים" של הבמאי היהודי-אמריקאי ג'ו ברלינג המתמחה בז'אנר הדוקו-פשע ("גן העדן האבוד"), מציגה בששת פרקיה תיאור שאפתני ומדויק להחריד של הזוועות שבוצעו תחת משטרו של היטלר, ובוחרת להתמקד במפלגה הנאצית ובאישיותו של הצורר הנאצי, ופחות בסיפור הכולל של מלחמת העולם השנייה. כל פרק מציין שלב נוסף באבולוציה של השלטון המפלצתי, כאשר לבסוף מתמקדים במפלתו. פורמט הסדרה מתמקד במשפטי נירנברג, שהביאו את פושעי המלחמה לדין, במקביל לניתוח מעשיהם של הנאצים במהלך המלחמה. בחירה מעניינת על הנייר, אך לא מוצלחת למדי על המסך.

התחום שבו הסדרה מצטיינת הוא בראיונות ובסיפורים שהיא מציגה, אך לא מצליחה לייחד את עצמה מסדרות וסרטים דוקומנטריים שכבר נעשו בעבר. היא לא מחדשת יותר מדי, ולא מכילה איזה גימיק מסוים שימשוך את הצופים, למרות שיש מספר ניסיונות לכך. אחד מהם הוא השימוש בבינה מלאכותית כדי להשמיע כמה מהסיפורים בקול של הדובר המרכזי בסדרה, וויליאם שירר. מהלך נחמד ויוצא דופן, אך לא בהכרח מרשים למדי. כן יש לשבח את השימוש בנקודת המבט הלא שגרתית של שירר, עיתונאי שנכח בגרמניה בשנים הראשונות של המלחמה, וכתב יומן על הרוע הנאצי במקביל לדיווחים שלו.



הסדרה מכילה שלל תמונות מחרידות אך עדיין חזקות להפליא, בניסיון להעביר את המסרים המרכזיים בה, תחום שהיא ללא ספק מצליחה בו. היוצרים גם מנסים ככל האפשר לכלול מגוון של עדויות אישיות המביאות פרספקטיבה רגשית ואנושית לאירועים ההיסטוריים, גם בשנת 2024. הראיונות האלה לא רק חזקים אלא גם אינפורמטיביים וברורים מאוד, מה שהופך את הנושא המורכב לנגיש לקהל רחב. הסדרה עושה עבודה מצוינת בלטוות את כל הסיפורים האלו יחד, ויוצרת רצף אירועים שמשחק בחוזקה על הרגשות שלנו כצופים, והכי חשוב - כבני אדם.

עם זאת, בכל הנוגע לסיפור בחדרי המשפט יש תחושה של ניתוק משאר הסדרה. הוא מספר מחדש את אותו סיפור שכבר הועבר ביעילות באמצעות הראיונות, מה שגורם לנו לשאול שוב ושוב למה הוא שם. סצנות המשפט היו יכולות להשפיע אם היה נעשה בהן שימוש עדין ומעניין יותר, אבל התמקדות היתר בהן, והיעדרות מידע חדש, פוגעת בלכידות הכוללת של הסדרה.

בכל הנוגע לסצנות השחזור (שחלקן היו לא רעות) רובן יכלו להיות חזקות ועוצמתיות יותר, כמו בסרטים תיעודיים היסטוריים אחרים. כאן הן מבוצעות לעיתים קרובות תוך הסתמכות יתר על הילוך איטי, שלא רק משבש את הקצב אלא גם מרגיש דרמטי ומאולץ. הסצנות הללו גוזלות מדי פעם מהרגש העולה מתוכן הראיונות, ומערערות את התחושה עם סצנות מעט מגוחכות, שללא ספק היו יכולות להיות טובות יותר.

השחקן שהוטל עליו לגלם את היטלר, אחת הדמויות הידועות לשמצה בהיסטוריה, מספק הופעה טובה אך עם זאת הבימוי לא מצליח לנצל את מלוא הפוטנציאל שלו, מה שדוחק אותו לפעולות חוזרות והתפרצויות בהילוך איטי שמסירות כל עניין או חידוש מהביצוע שלו. הסצנות הללו מצמצמות אותו לאותה קריקטורה מגוחכת שמוצגת לאורך כל הפרקים, שהיא רעה גם לשחקן וגם לקהל.

"היטלר והנאצים: רשע על דוכן הנאשמים" היא בעלת שאיפות גדולות וחוזקות בולטים, במיוחד כשמדובר במלל והמידע שמופיע בה, אבל היא מועדת בצד החזותי שלה, שלרוב מרגיש מגוחך ומאולץ, והיא גם נופלת בנרטיב המשני שלה - משפטי נירנברג. למרות החסרונות הללו, הסדרה היא ללא ספק כלי מלמד ורב ערך השופך אור על תקופה חשוכה אך חשובה בהיסטוריה של העולם בכלל, ובהיסטוריה של העם היהודי בפרט. היא משמשת תזכורת לזוועות שאסור לשכוח או לחזור עליהן.

"היטלר והנאצים: רשע על דוכן הנאשמים" זמינה לצפייה בנטפליקס. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
אוהד שמש - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Bad Boys Ride or Die1בחורים רעים: הכל או כלוםציון גולשים10 / 8.7ציון מבקרים5 / 2.0
The Great Escaper2הבריחה הגדולהציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 3.0
The Sixth Child3הילד השישיציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 3.4
A Great Friend4סוד החיים הפשוטיםציון גולשים10 / 8.4ציון מבקרים5 / 3.5
Hemda5חמדהציון גולשים10 / 8.1ציון מבקרים5 / 3.3
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט