חדשות קולנוע וסרטים

סוג של גאון: חמשת הסרטים הטובים של יורגוס לנתימוס

תמונת כתב מאת
סוג של גאון: חמשת הסרטים הטובים של יורגוס לנתימוס
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לכבוד סרטו החדש שעולה היום בקולנוע "סוג של חסד", שבו הבמאי היווני חוזר לשתף פעולה עם אמה סטון, ווילם דפו ומרגרט קוואלי, חזרנו לחמישה מהסרטים שהעלו את הבמאי יוצא הדופן לגדולה: מהפריצה עם "שיני כלב", דרך "הלובסטר" האפל והנוקב ועד להצלחה הענקית עם "מסכנים שכאלה"
שיני כלב (2009)

הסרט היווני שהעניק את הפריצה הבינלאומית ללניתמוס לאחר שהיה מועמד לאוסקר הבינלאומי. "שיני כלב" צולל עמוק אל תוך נושאים כמו שליטה, מניפולציות והשלכות של סמכות בלתי מבוקרת. הסרט מתרחש במתחם משפחתי רחב ועוקב אחר אב שולט ומניפולטיבי שמגן על שלושת ילדיו מהעולם החיצון, הילדים גדלים בתוך המציאות המעוותת הזו, הבנת עולמם מעוצבת אך ורק על ידי גחמותיו ורצונות אביהם וכך גם השפה שהם מדברים ייחודית להם. לנתימוס מתעמק בדינמיקה הכוחנית והמורכבת במשפחה, ובנוסף במרחקים שאליהם ילכו אנשים כדי לשמור את שליטתם על אחרים.

הסרט מספק תיאור מצמרר של מערכת יחסים מניפולטיבית והשלכות הבידוד מהעולם החיצוני. לנתימוס יוצר אווירה קלסטרופובית ומטרידה, ומושך את הצופים אל תוך חיי המשפחה המטרידים. ההופעות אותנטיות להפליא, כאשר כל שחקן מביא תחושת פגיעות וייאוש לתפקידו. כשהילדים מתחבטים בהבנתם המוגבלת את העולם ובהשפעתו החונקת של אביהם, הסרט נבנה לשיא שהוא מזעזע ומעורר מחשבה כאחד. "שיני כלב" הינו כיתת אמן באימה פסיכולוגית, המציעה תזכורת בוטה ומדאיגה לסכנות העולות מסמכות בלתי מבוקרת.



הרי האלפים (2011)

עלילת "הרי האלפים" עוסקת בקבוצה אנשים שמתחילה מיזם עסקי חדש: התחזות לאנשים שנפטרו כדי לסייע ללקוחותיהם בניווט בתהליך האבל. גישה לא שגרתית זו להתמודדות עם אובדן מהווה את עיקר הנרטיב, כאשר הדמויות מתמודדות עם מורכבות זהותן, צער ועם הקווים המטושטשים בין מציאות לאשליה.

בעוד חברי הקבוצה שוקעים בתפקידיהם, "הרי האלפים" מתעמק במורכבות הטבע האנושי. לנתימוס מייצר אווירה מבלבלת ושובת לב ומאתגר את הצופים להטיל ספק בגבולות האמפתיה ובטבעו של הקשר הרגשי. מבעד לעדשתו הקומית האפלה, הסרט בוחן נושאים כמו אובדן, געגוע והדרכים האבסורדיות שבהן אנשים מחפשים נחמה מול הטרגדיה. הסרט הינו מסע מהפנט אל הסוריאליסטי, המציע התבוננות מעמיקה על המצב האנושי ובנוסף לאינספור הדרכים שבאמצעותן אנו מתמודדים עם אובדן בחיינו.

הלובסטר (2015)

"הלובסטר" הינו המגנום אופוס של יורגוס לנתימוס. חזונו הקולנועי משלב הומור אפל, אבסורד ופרשנות חברתית נוקבת. הנחת היסוד הינה משונה אך משכנעת: אנשים בודדים נלקחים למלון ומקבלים 45 ימים למצוא בן/ת זוג. במידה ונכשלים הם נהפכים לחיה לבחירתם, שנידונה לשוטט ביער. הנרטיב הביזארי הינו מטפורה רבת עוצמה ללחצים החברתיים סביב מערכות יחסים. לנתימוס יוצר בצורה מופתית עולם שמרגיש זר ומוכר כאחד, תודות לתסריט שנון וצילום מהפנט המדגיש את אופי הסוריאליסטי אך המוכר של הנושאים שבהם עוסקת היצירה.

הצלחת הסרט טמונה ביכולתו לעורר מחשבה תוך שמירה על חוש הומור יוצא דופן. ההופעה המאופקת של קולין פארל ("רוחות אינישרין", "ברוז'") כדיוויד, אדם שנאבק למצוא אהבה בחברה דיסטופית, מעגנת את הסרט בתחושת פגיעות ואנושיות. שאר הקאסט: רייצ'ל וייס ("המעיין") ג'ון סי. ריילי ("מגנוליה") ובן וישו ("פדינגטון"), מספקים הופעה מרתקת באותה מידה, כל אחת מדמויותיהם מוסיפה עומק לנושאי הסרט: אהבה, בדידות וציפיות חברתיות. הבימוי של לנתימוס מדויק ובנוסף בעל חזון, ויוצר סרט יפהפה כמו שהוא מגרה אינטלקטואלית. "הלובסטר" מאתגר את הצופים בהרהור על טיבם של מערכות יחסים ובאופן שהחברה נוקטת כדי לאכוף קונפורמיות.



המועדפת (2018)

קומדיה אפלה וחתרני להפליא המתרחשת באנגליה בראשית המאה ה-18. כשמשרתת חדשה, מגיעה ומחבבת את עצמה במהירות על המלכה אן, מאזן הכוחות העדין בממלכה נקלע לכאוס, למורת רוחה של ליידי שרה, אשת סודה ויועצתה הוותיקה של המלכה. לנתימוס מנווט בזריזות את התככים הפוליטיים והיריבויות האישיות, ומעצב נרטיב משעשע באותה מידה שהוא מפואר ויזואלית.
בבסיסו הסרט מאתגר ומגדיר מחדש את קלישאות הדרמה התקופתית. היצירה מתענג על האבסורד שלה, ומשתמשת בשנינות חדה כתער ובהופעות יוצאות דופן כדי לשחק עם ציפיות הקהל. אוליביה קולמן ("האב") מצוינת בתור המלכה אן, כאשר היא מציגה את הפגיעות והערמומיות של דמותה בדיוק עוצר נשימה. רייצ'ל וייס בתור ליידי שרה ואמה סטון בתור אביגיל משאם מדהימות כהרגלן ויחד עם קולמן חולקות בשווה את אור הזרקורים. לנתימוס מחדיר לכל פריים תחושה של גחמה אפלה, ויוצר סרט מדהים ויזואלי ועשיר מבחינה נושאית שחותר כנגד הקונבנציות של הדרמות התקופתיות.



מסכנים שכאלה (2023)

סרטו המצליח ביותר של לנתימוס שזכה ב-4 פרסי אוסקר, כולל לשחקנית הראשית אמה סטון, והכניס מעל 117 מיליון דולר ברחבי העולם, הינו סרט משובח המציג סגנון ייחודי תוך הצגת נרטיב מסקרן. הסרט עוקב אחר מסעה של בלה בקסטר, אישה צעירה שהוקמה לתחייה עם מוח של תינוק על ידי המדען המבריק והתימהוני ד"ר גודווין בקסטר. אמה סטון ("בירדמן", "לה לה לנד") מציגה הופעה שובת לב בתור בלה, ומביאה לדמותה תמימות ורבדים. וילם דפו ("המגדלור") המגלם את ד"ר גודווין בקסטר, מעניק לתפקיד את הכריזמה הידועה שלו. העלילה מספקת טוויסט רענן ומלא דמיון על סיפור פרנקנשטיין הקלאסי, כאשר בלה יוצאת אל עבר עולם מלא בפלא ומורכבות. לנתימוס משלב במיומנות אלמנטים של מדע בדיוני וקומדיה אפלה, ויוצר חוויה מרתקת ומעוררת מחשבה.

היצירה עומדת כהישג קולנועי בפילמוגרפיה של לנתימוס ומדגימה את כישרונו לטוות סיפורים אבסורדיים ושובי לב. הדמויות, מפותחות ובעלות רבדים. גם מארק רופאלו ("ספוטלייט") זורח בתפקידו, ומעניק לסרט את רגעיו המצחיקים. הסגנון הוויזואלי והמבנה הסיפורי הייחודי הופכים את היצירה לצפייה מרתקת ומשעשעת, המציגה את יכולותיו היצירתיות של לנתימוס.

אור פז - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Bad Boys Ride or Die1בחורים רעים: הכל או כלוםציון גולשים10 / 8.7ציון מבקרים5 / 2.0
The Great Escaper2הבריחה הגדולהציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 3.0
The Sixth Child3הילד השישיציון גולשים10 / 8.6ציון מבקרים5 / 3.4
A Great Friend4סוד החיים הפשוטיםציון גולשים10 / 8.2ציון מבקרים5 / 3.5
Hemda5חמדהציון גולשים10 / 8.1ציון מבקרים5 / 3.3
Elioאליאו Smile 2סמייל 2 School of Magical Animals 2בית ספר לחיות מדברות Alien Romulusהנוסע השמיני: רומולוס
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט